top of page

Allmänna diskussioner

Offentlig·2 medlemmar

Hur är upplägget varje vecka med klasserna?

Undrar du hur många klasser du ska gå på under en vecka för att få godkänt i Seminariet?

Eftersom Seminariet är ett studieprogram som följer ditt skolschema så är det korta svaret: 5 klasser i veckan.

Oj! kanske du säger! 😳 Det lät mycket.

På sätt och vis förstår jag dig. Men tänk så här: Samtidigt som du får din sekulära utbildning (grundskola/ gymnasium) så får du också din andliga utbildning. Att ha båda delarna hjälper dig balansera det timliga OCH andliga i mitt liv.

Med det sagt, jag förstår såklart att det kan bli mycket för dig ibland. Men just därför har vi lagt upp undervisningen i Seminariet så att det ska bli så lätt för dig som möjligt att klara dig igenom kursen. Bra, va! 🤗

Till exempel:

• Du behöver inte längre åka iväg till en fysisk lektion flera gånger i veckan.

• Du kan bekvämt stanna hemma och delta i Zoom lektioner.

• Du kan göra enkla och snabba skrivuppgifter som ersätter vanliga lektioner.

• Du kan studera med föräldrar om det passar dig bättre.

Så... du kanske du undrar: Hur ser det ut i min församling? Vilket upplägg har vi hos oss? 🤔

Svaret beror faktiskt på vad som passar er elever bäst. Låt oss titta på de olika alternativen, så du vet vad ni har att välja på. De flesta församlingar gör någon form av kombination av dessa alternativ.

1. FYSISK KLASS - Ju oftare ni kan samlas fysiskt, desto bättre är det såklart. Men ni bör åtminstone samlas EN gång i veckan för en lektion med er lärare. Ett tips är att göra detta i samband med en UMUK-kväll.

2. SEMINARIE TV - Detta är måndagens lektion, en videopresentation som i stort sett sammanfattar veckans läsning. Den är obligatorisk för alla seminarieelever. Inga andra lektioner hålls denna dag. Ni hittar varje avsnitt här. För att få närvaro på lektionen behöver man svara på avsnittets korta fråga.

3. ZOOM Morgon - Varje morgon, tisdag-fredag, kl 06:30-7:10 håller vi en Zoom klass. Kameran behöver vara på för att få närvaro och skrifterna måste vara på plats. Länken finns här.

4. ZOOM kväll - Varje onsdag, kl 19:00-19:40 håller vi också en Zoom klass. Samma regler som ovan gäller. Länken finns här.

5. DAGENS SKRIFTSTÄLLE - När du ser på "Veckans läsning", t ex här, så ser du att det på varje dag finns "Dagens skriftställe". Om du gör minst 4 av dessa 5 varje vecka räknas det som en lektion. Detta är en jättefin möjlighet för dig att dagligen reflektera över verser i skrifterna. Det kommer utveckla dig mycket andligt och samtidigt inte ta dig längre tid än totalt 20-25 min, jämfört med en vanlig lektion på 40 min. Bra deal, eller hur! 😁 Rekommenderas starkt! 👍

6. VECKORAPPORT - Igen, om du tittar här på "Veckans läsning" så ser du att denna rapport finns på fredagens schema (men den kan såklart göras i dagarna som följer också). Om du gör denna rapport, som inte tar mer än 15-20 min, så räknas det också som EN lektion. Återigen, en bra deal, va! 👊

Hur du väljer att lägga upp veckans schema är som sagt upp till dig och din lärare, men bara ni på något sätt når totalt 5 lektionstillfällen i veckan. Men bara för att ge dig ett exempel på hur det kan se ut, så här gör några församlingar:

Måndag - Seminarie TV

Tisdag - Morgonklass på Zoom

Onsdag - Fysisk klass (innan UMUK aktivitet)

Torsdag - Ingen klass, men Dagens skriftställen "ersätter" denna dag.

Fredag - Ingen klass, men Veckorapporten "ersätter" denna dag.

För dig som är morgonpigg kanske alternativet hellre ser ut så här:

Måndag - Seminarie TV

Tisdag-Fredag - Morgonklass på Zoom

Igen, HUR du gör det är inte det viktigaste, utan ATT du gör ett 5-dagars schema och att du försöker följa det så gott du kan.

Till sist, jag vill gärna att du informerar din lärare om hur du önskar ha ditt upplägg, så att han eller hon kan stödja dig i detta. Om, av någon anledning, du inte har en lärare, meddela då mig personligen.

Jag önskar dig stort lycka till med årets läskurs, och har du några frågor, tveka inte att höra av dig.

Louis 🤗

Seminarie- och Institutkoordinator

183 visningar
bottom of page