Seminarie TV 16 - L&F 37-40
Läran och förbunden 38:1-8
Så säger Herren er Gud, ja, Jesus Kristus, den store Jag Är, Alfa och Omega, begynnelsen och änden, den som skådade evighetens vida rymd och himlens alla serafiska härskaror innan världen skapades, den som vet allt, för allt är närvarande inför mina ögon. Jag är den som talade och världen blev till, och allt kom till genom mig. Jag är den som har tagit Enoks Sion upp i min famn, och sannerligen säger jag, ja, alla som har trott på mitt namn, för jag är Kristus och i mitt eget namn, i kraft av blodet som jag har utgjutit, har jag fört deras talan inför Fadern. Men se, återstoden av de ogudaktiga har jag hållit kvar i mörkrets kedjor till domen på den stora dagen som ska komma vid jordens ände, och på samma sätt ska jag låta hålla kvar de ogudaktiga som inte vill höra min röst utan förhärdar sina hjärtan, och ve, ve, ve är deras dom. Men se, sannerligen, sannerligen säger jag er att mina ögon vilar på er. Jag är mitt ibland er och ni kan inte se mig. Men dagen kommer snart då ni ska se mig och veta att jag är, för mörkrets förlåt ska snart rämna, och den som inte är renad kan inte uthärda den dagen.
Svara i kommentarsfältet
Verserna säger mycket om Guds/Kristi natur. Vilka karaktärsdrag finner du hos Kristus?
Vilket karaktärsdrag tycker du bäst om? Varför?

Han är förlåtande, kärleksfull, inbjudande. Jag älskar att han förlåter oss även när vi gör misstag.