top of page

Dagens skriftställe

Offentlig·226 medlemmar

Fredag 27 mars - Vilket råd till Mose?

2 Moseboken 5:1-2, 6-8, 20-22

Därefter gick Mose och Aron till farao och sade: ”Så säger Herren, Israels Gud: Släpp mitt folk, så att de kan hålla högtid åt mig i öknen!” Men farao svarade: ”Vem är Herren? Skulle jag lyssna på honom och släppa Israel?"

Samma dag befallde farao slavdrivarna och folkets förmän: ”Ni ska inte ge dem halm till teglet som förut. Låt dem gå och skaffa halm själva. Men samma mängd tegel som de gjort förut ska ni kräva av dem.

När [Israels förmän] träffade Mose och Aron... sade de till dem: ”Må Herren se vad ni har gjort och döma er! Ni har fått farao och hans tjänare att avsky oss och satt svärd i deras hand så att de kan döda oss.” Då vände Mose sig på nytt till Herren och sade: ”Herre, varför har du handlat så illa mot detta folk? Varför sände du mig? Ända sedan jag gick till farao för att tala i ditt namn har han gjort dem illa, och du har inte gjort någonting för att rädda ditt folk.”

Fråga

Det kommer ett lyckligt slut på denna berättelse så småningom, men just i denna situation ser det mörkt ut för Israels folk. Att välja rätt ger inte alltid omedelbara goda konsekvenser. Ibland blir saker värre innan de blir bättre. Om du kunde gå tillbaka i tiden och ge något råd till Mose och Israels folk, just i denna stund när de är besvikna på Herren, vad skulle du säga?

35 visningar

Jag hade sagt Gud har en plan och mening för allt och att de borde lita på Gud och hålla ut.

bottom of page