top of page

Lärarutbildning

Offentlig·2 medlemmar

GK-citat till vecka 41

Hej kära kollegor, här har ni några citat från den senaste Generalkonferensen som matchar med flera skriftställen i veckans läsning. (Den svenska texten har inte tryckts än) Hoppas det kan vara till hjälp. 🤗

Har du några egna förslag på bra citat vi kan använda denna veckan i vår undervisning? Skriv i kommentarsfältet. 👊😁

Kämpa i enighet för evangeliet

Filipperbrevet 1:27-28

"Lev nu bara på ett sätt som är värdigt Kristi evangelium... fasta i en och samme ande och i ett och samma sinne kämpar för tron på evangelium utan att på något sätt låta er skrämmas av motståndarna.  ​

Filipperbrevet 2:2

"... gör då min glädje fullkomlig genom att ha samma sinnelag och samma kärlek och genom att vara ett i själ och sinne."

ree

Var ödmjuk och sätt andra först

Filipperbrevet 2:3-5

"Var inte självupptagna och stolta. Var i stället ödmjuka och sätt andra högre än er själva. Se inte på ert eget bästa utan tänk på andras. Var så till sinnes som Kristus Jesus var.

ree
ree

Arbeta mot slutmålet: himmelriket /Sök det där ovan

Filipperbrevet 3:13-15

"... jag glömmer det som ligger bakom och sträcker mig mot det som ligger framför och jagar mot målet för att vinna segerpriset, Guds kallelse till himlen i Kristus Jesus. Det är så vi bör tänka."

Kolosserbrevet 3:1-4

"Om ni nu har uppstått med Kristus, sök då det som är där ovan, där Kristus sitter på Guds högra sida.  Tänk på det som är där ovan, inte på det som är på jorden... När Kristus träder fram, han som är vårt liv, då ska också ni träda fram i härlighet tillsammans med honom."

ree

Guds frid övergår allt förstånd

Filipperbrevet 4:6-7

"Gör er inga bekymmer för något utan låt Gud i allt få veta era önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse. Då skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus."

ree
ree

Styrka i Kristus

Filipperbrevet 4:13

"Allt förmår jag i honom som ger mig kraft."

Kolosserbrevet 1:10-11

"Målet är att ni ska leva värdigt Herren och behaga honom på alla sätt, genom att bära frukt i alla slags goda gärningar och växa i kunskapen om Gud. Då ska hans härlighets makt styrka er och ge er all kraft till att vara uthålliga och tåliga i allt."

ree
ree

ree

Stå fast i tron / Bygg på Kristus

Kolosserbrevet 1:21-23

"Också ni, som en gång var främmande och fientliga till sinnet genom era onda gärningar, också er har han nu försonat med sig genom att lida döden i sin jordiska kropp. Han vill föra fram er heliga, fläckfria och oantastliga inför honom,  om ni verkligen står fasta och grundade i tron och inte låter er rubbas från hoppet i det evangelium som ni har hört."

Kolosserbrevet 2:8

"Se till att ingen fångar er med den tomma och förrädiska filosofi som bygger på mänskliga traditioner och världsliga makter och inte på Kristus."

ree
ree

Evangelieundervisningens syfte: göra människor fullkomliga i Kristus

Kolosserbrevet 1:28-29

"Honom predikar vi genom att förmana varje människa och undervisa varje människa med all vishet, för att föra fram varje människa som fullkomlig i Kristus. För det målet arbetar och kämpar jag i hans kraft, som verkar mäktigt i mig."

ree

Råd för familjerelationer

Kolosserbrevet 3:18-21

Ni hustrur, underordna er era män, för så bör det vara i Herren. Ni män, älska era hustrur och var inte hårda mot dem. Ni barn, lyd era föräldrar i allt, för det är Herrens goda vilja. Ni fäder, reta inte upp era barn så att de tappar modet.

ree

Gör det med hjärtat

Kolosserbrevet 3:23-24

"Vad ni än gör, gör det av hjärtat, som för Herren och inte för människor. Ni vet att det är av Herren ni ska få arvet som lön. Det är Herren Kristus ni tjänar."

ree

Var uthållig och tacksam i din bön

Kolosserbrevet 4:1-3

"Var uthålliga i bönen. Vaka och be med tacksägelse.  Be också för oss, att Gud öppnar en dörr för ordet så att vi kan predika Kristi hemlighet..."

ree

Tala vänligt

Kolosserbrevet 4:5-6

"Var visa när ni möter de utomstående och ta vara på varje tillfälle. Ert tal ska alltid vara vänligt, kryddat med salt, så att ni vet hur ni ska svara var och en."

ree

11 visningar
bottom of page