Tisdag 5 nov - Varför Mormon skriver Mormons bok
Mormon 3:20-22
"Därför skriver jag till er alla. Och i denna avsikt skriver jag till er: För att ni ska veta att ni alla måste stå inför Kristi domarsäte, ja, varje själ som tillhör Adams hela mänskliga familj. Och ni måste stå fram för att dömas efter era gärningar, vare sig de är goda eller onda, och även för att ni ska kunna tro Jesu Kristi evangelium, som ni ska ha bland er, och även för att judarna, Herrens förbundsfolk, ska ha ännu ett vittne förutom honom som de såg och hörde, om att Jesus som de dräpte var Kristus själv och Gud själv. Och jag önskar att jag kunde förmå er, alla ni jordens ändar, att omvända er och bereda er att stå inför Kristi domarsäte."
Mormon 5:12-15
"Dessa ord skrivs nu till återstoden av Jakobs hus. Och de är skrivna på detta sätt eftersom Gud vet att ogudaktighet inte kan föra dem till dem. Och de ska gömmas åt Herren så att de kan komma fram i hans egen rätta tid. Och detta är den befallning som jag har fått. Och se, de ska komma fram enligt Herrens befallning, när han i sin visdom finner det lämpligt. Och se, de ska komma till de icke troende bland judarna, och i denna avsikt ska de komma: För att de ska kunna övertygas om att Jesus är Kristus, den levande Gudens Son, och för att Fadern genom sin högst Älskade ska kunna utföra sin stora och eviga avsikt att återställa judarna, eller hela Israels hus, till deras arveland som Herren, deras Gud, har gett dem för att fullborda sitt förbund, och även för att detta folks avkomlingar mer fullkomligt ska kunna tro på hans evangelium som ska komma till dem från icke-judarna."
Svara i kommentarsfältet
Vad tycker du är den viktigaste orsaken varför Mormon sammanställer och skriver Mormons bok? Förklara varför.

Så att tron skulle föras vidare genom alla generationer så att vi skulle kunna läsa hur kyrkan kom till och för att vi ska kunna lära oss av deras misstag men även det som de har gjort bra