Måndag 12 feb - En profetia om Joseph Smith
Detta är en profetia från Joseph i Egypten då han profeterar om Joseph Smith
2 Nephi 3:6-7, 9, 13-14
För Josef vittnade i sanning och sade: "En siare skall Herren Gud uppresa som skall vara en utvald siare för min livsfrukt... och han skall vara högt aktad bland dina länders frukt. Och honom skall jag ge befallningen att utföra ett verk för din livsfrukt, hans bröder, vilket skall vara av stort värde för dem, ja, det skall bringa dem till kunskapen om de förbund som jag har slutit med dina fäder.... Och han skall vara stor liksom Mose... Och från svaghet skall han göras stark den dag då mitt verk skall påbörjas bland hela mitt folk så att du kan återställas, o Israels hus... Se, den siaren skall Herren välsigna. Och de som söker förgöra honom skall tillintetgöras... Och han skall få sitt namn efter mig, och det skall vara efter hans fars namn. Och han skall vara mig lik för det Herren skall åstadkomma genom hans hand skall genom Herrens makt föra mitt folk till frälsning."
Svara i kommentarsfältet
Vad är det som Herren har gjort genom Joseph Smith som skulle "föra [Herrens] folk till frälsning"? Eller med andra ord, vad var det som Joseph Smith gjorde som var så stort i Herrens ögon?

Herren gav Joseph Smith i uppdrag att översätta Mormons bok och återupprätta Jesu Kristi sanna kyrka till jorden. I samband med detta tog han emot fler nycklar av himmelska budbärare. Sånt som behövdes för att föra Herrens folk till frälsning.