Tisdag 12 nov - Vad vill Herren att vi ska göra?
Ether 2:23, 25
"Och Herren sade till Jareds bror: Vad vill du att jag skall göra så att ni kan ha ljus i era farkoster? För se, ni kan inte ha fönster, ty de skulle krossas. Inte heller skall ni ta med er eld, för ni skall inte resa med ljus från eld... för ni kan inte fara över detta stora djup utan att jag förbereder er för havets vågor och de vindar som har utgått och de vattenflöden som skall komma. Vad vill ni då att jag skall göra för er så att ni kan ha ljus när ni är uppslukade i havets djup?"
Ether 3:4, 6
"Och jag vet, o Herre, att du har all makt och kan göra vadhelst du vill till människans gagn. Vidrör därför dessa stenar, o Herre, med ditt finger och bered dem så att de kan lysa i mörkret. Och de skall lysa åt oss i de farkoster som vi har färdigställt så att vi kan ha ljus medan vi far över havet... då räckte Herren ut sin hand och rörde vid stenarna, en efter en, med sitt finger. Och förlåten togs bort från Jareds brors ögon och han såg Herrens finger, och det var som en människas finger, likt kött och blod. Och Jareds bror föll ned inför Herren, ty han slogs av fruktan."
Svara i kommentarsfältet
Vad är det som Herren försöker undervisa Jareds bror om dessa verser?

Att man måste tänka själv hur man kan lösa sina problem och sedan gå till Herren för att få hjälp med resten, så att vi inte förväntar oss att vis ska få hjälp utan att ens försökt själv först.