Torsdag 6 nov - Inte fullkomliggöras utan varandra
Läran och förbunden 128:15, 17-18
"Och låt mig nu, mina högt älskade bröder och systrar, försäkra er att detta är principer rörande de döda och de levande som inte lättvindigt kan förbigås när det gäller vår frälsning. För deras frälsning är nödvändig och väsentlig för vår frälsning, som Paulus säger om fäderna: De kan inte fullkomliggöras utan oss, inte heller kan vi fullkomliggöras utan våra döda...
För Malaki säger i sista kapitlet, vers 5 och 6: 'Se, jag ska sända till er profeten Elia innan Herrens stora och fruktansvärda dag kommer, och han ska vända fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till deras fäder, så att jag inte kommer och slår landet med förbannelse.'... jorden kommer att drabbas av en förbannelse om det inte finns en sammansvetsande länk av ett eller annat slag mellan fäderna och barnen på ett eller annat sätt. Och se, vilket är då detta sätt? Det är dopet för de döda. För vi kan inte fullkomliggöras utan dem, inte heller kan de fullkomliggöras utan oss.
Fråga
Varför kan inte vi eller de döda fullkomliggöras utan varandra? (Fråga gärna en förälder också)