Inskrivning 2024
Då var det dags att planera inför skolår 2024. Här följer information som jag hoppas kan vara behjälplig för oss alla i vår strävan att få med oss så många av våra ungdomar som det är möjligt till vårens klasser.
Innan ni läser vidare, ta gärna två minuter och lyssna till President Nelsons inbjudan till ungdomarna att gå på seminariet. Den finns här på vår hemsida: www.seminariet.org

Här har ni en poster som ni kan trycka ut och sätta upp på anslagstavlan. (Klicka på bilden för att få en tryckbar pdf-poster)
Jag kan också skicka en laminerad kopia till er om ni hellre vill ha det. Skicka bara ett email till louisherrey@gmail.com och ge mig en korrekt postadress.
På postern finns allmän information, men här följer mer detaljer...
ALLMÄNT OM KURSEN
- Alla ungdomar födda 2007-2010 är inbjudna till kursen.
- Alltså... alla som fyller 14 år någon gång under 2024 bör få en inbjudan.
- År 2024 läser vi kursen: Mormons bok.
- Vi följer i princip samma schema som i Kom och följ mig.
- Vårterminen börjar 8 januari (höstterminen börjar 19 aug)
REGISTRERING
- Registrering görs bara en gång, så återkommande elever behöver inte registrera sig.
- Föräldrar till nya elever behöver registrera sina ungdomar här:
http://myseminary.churchofjesuschrist.org
POTENTIELLA ELEVER
Vilka potentiella elever finns i er enhet? Tala med församlingens verkställande sekreterare eller se email skickat av mig, Louis, den 30 november, för att få den informationen
VIKTIGA STEG ATT TA NU!
Se till att ALLA potentiella elever (även mindre aktiva) får en personlig inbjudan till kursen. Erfarenhet har visat att det hjälper om både lärare och ledare inbjuder och uppmuntrar till deltagande.
Gör gärna något personligt och speciellt, i synnerhet till våra nya elever (ett handskrivet kort t ex eller annat de skulle bli glada för) - allt för att de ska känna sig sedda och uppskattade.
Ni ledare, bjud gärna in er seminarielärare till nästa församlingsråd för att diskutera vägar att bäst nå alla potentiella elever och vad bästa upplägget för klassen är (se mer nedan om detta)
Kalla gärna till föräldramöte. Gå igenom det praktiska och försök hjälpa familjer att hitta lösningar på eventuella hinder för klassnärvaro. Där kan ni också visa filmen (som nämndes ovan) med President Nelsons inbjudan: www.seminariet.org
Innan året är slut, skicka mig en lista på elever från er enhet som vill studera Seminariet 2024.
Finns det lärare i er enhet? Om inte, då behöver ni biskopsråd och grenspresidentskap rekommendera namn till ert respektive stavs- eller distriktpresidentskap för snarast godkännande. I denna process, känn er välkomna att även "bolla" era tankar med mig.
Om det inte går att lösa lärarfrågan, trots att ni har elever i er enhet ( som t ex är med på våra nationella zoom klasser) då behöver jag ändå ett namn på en kontaktperson i enheten - någon som kan fungera i en stöd-kapacitet: påminna elever om lektioner, ha koll på närvaron, etc.
NÄR HAR NI KLASSER?
Det ser olika ut beroende på enhet och vilka avstånd det är till kyrkan, etc. Så de flesta enheter erbjuder en variation av fysiska klasser, zoom klasser och Seminarie TV, för att kunna nå totalt fem klasser i veckan (Seminariet är ett dagligt studieprogram). Några viktiga punkter om detta:
Seminarie TV. Denna videolektion är alltid måndagens klass. För att få närvaro behöver man svara på avsnittets fråga här: https://www.seminariet.org/forum
Fysiskt klass. Det ideala är att man träffas flera gånger under veckan, men åtminstone EN gång vore önskvärt.
Zoom klasser. Dessa ska helst inte ersätta alla fysiska klasser utan fungerar mer som ett praktiskt komplement. Fr o m nu kommer alla zoom klasser vara nationella, dvs alla elever från hela Sverige ska kunna få tillgång till dem.
-- Varje dag 06:30-7:10, tisdag-fredag, undervisas en morgonklass.
-- På onsdagar kl 19:00-19:40 undervisas en kvällsklass.
-- Kameran behöver vara på under klasstid för att det ska räknas som närvaro.
-- Alla nationella zoomklasser kommer att mötas på denna länk:
https://zoom.us/j/8767875180?pwd=TW02dENjTm1sazg4c0VyZGNsQkNqUT09