top of page

Dagens skriftställe

Offentlig·225 medlemmar

Torsdag 12 mars - Josef upphöjs

1 Moseboken 39:39-44, 55

Och farao sade till Josef: ”Eftersom Gud har uppenbarat allt detta för dig, så finns det ingen som är så förståndig och vis som du. Du ska styra över mitt hus, och allt mitt folk ska rätta sig efter dina befallningar. Bara när det gäller tronen ska jag vara högre än du.” Och farao sade till Josef: ”Se, jag sätter dig över hela Egyptens land.” Och farao tog av ringen från sin hand och satte den på Josefs hand, och han klädde honom i kläder av fint linne och hängde en kedja av guld runt hans hals. Han lät honom åka i vagnen närmast efter sin egen och man ropade ”Abrek!” framför honom. Så satte farao honom över hela Egyptens land. Sedan sade farao till Josef: ”Jag är farao. Utan din vilja ska ingen i Egyptens land lyfta hand eller fot.”... Och när hela Egyptens land började hungra och folket ropade till farao efter bröd, sade han till alla egyptierna: ”Gå till Josef och gör som han säger!”

Fråga

Vi ser här hur Farao upphöjer Josef som Egyptens andra mäktigaste man (efter Farao). När du tänker på Josefs "resa" i livet fram till denna punkt, dad är den viktigaste lärdomen om hans liv, anser du?

21 visningar

Att man aldrig ska förlora tro och tillit till Gud under svåra tider eftersom det kommer vara värt det i slutet.

Edited
bottom of page