top of page

Dagens skriftställe

Offentlig·209 medlemmar

Tisdag 14 jan - Om någon av er brister i vishet

När Joseph Smith var förvirrad om vilken kyrka som var sann, läste han en dag i Nya testamentet, i Jakobs brev 1:5

”Om någon av er brister i vishet ska han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan att kritisera, och han ska få.”

Om detta skriftställe skriver han i Joseph Smith - Historien 1:11-13

"Aldrig har något skriftställe gjort större intryck på en människas hjärta än vad detta den gången gjorde på mitt. Det tycktes med stor kraft tränga in i mitt hjärtas innersta känslor. Jag begrundade det om och om igen eftersom jag visste att om någon människa behövde visdom från Gud så var det jag, ty jag visste inte vad jag skulle göra, och om jag inte fick mera visdom än jag då hade, skulle jag aldrig kunna veta det......Omsider kom jag till slutsatsen att jag antingen måste förbli i mörker och förvirring, eller också måste jag följa Jakobs råd, det vill säga be till Gud." (JS-H 1:12-13)

Välj en av två frågor att svara på i kommentarsfältet

1. Varför tror du versen i Jakob 1:5 var så betydelsefull för Joseph?

2. Vad har du själv för erfarenhet av att Gud ger visdom och kunskap till den som söker det?

56 visningar
EllenNätt101
21 jan. 2025
  1. Jag tror att skriftstället var så viktigt för honom eftersom det var tydligt. De går inte att misstolka. De religioner runt om honom tolkade bibelns skriftställen så olika men Jakob 1.5 var som en pil som visade vägen för honom.

bottom of page