Måndag 19 jan - Satans uppror
Mose 4:1-2
Och jag, Herren Gud, talade till Mose och sa: ”Denne Satan som du har befallt i min Enföddes namn är densamme som var från begynnelsen, och som kom inför mig och sa: ’Se, här är jag, sänd mig. Jag ska vara din son, och jag ska återlösa hela människosläktet så att inte en enda själ ska gå förlorad, och jag ska förvisso göra det, ge mig därför din ära.’ ” Men se, min älskade Son, som var min Älskade och Utvalde från begynnelsen, sa till mig: ”Fader, ske din vilja, och äran vare din för evigt.”
Mose 4:3-4
Och eftersom denne Satan nu gjorde uppror mot mig och försökte omintetgöra människans handlingsfrihet som jag, Herren Gud, hade gett henne, och även ville att jag skulle ge honom min egen makt, lät jag nedstörta honom genom min Enföddes makt. Och han blev Satan, ja, djävulen, alla lögners fader, för att bedra och förblinda människorna och leda dem som fångar enligt sin vilja, ja, alla som inte vill hörsamma min röst.
Svara i kommentarsfältet
Försök att sätta dig in i hur Lucifer tänkte. Vad tror du motiverade honom att gå emot Gud? Och varför var det så allvarligt?

Han var girig och ville ha mycket makt. Istället blev han väldigt avundsjuk.